Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Písemné projevy žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené
Scheinostová, Markéta ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu písemných projevů žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené. Diplomová práce se skládá z části teoretické a z části praktické. Teoretická část je věnována poznatkům, které jsou k tomuto tématu k dispozici jak v domácí, tak v zahraniční literatuře. Konkrétně se věnuje tématům, jako je jazyk a komunikace osob se sluchovým postižením, výuka žáků se sluchovým postižením se zaměřením na výuku jazyků, především českého jazyka, a gramotnost osob se sluchovým postižením. Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo popsat odlišnosti mezi texty žáků se sluchovým postižením vzdělávaných ve školách pro sluchově postižené a texty intaktních žáků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V rámci výzkumného šetření byly získány texty žáků se sluchovým postižením a texty žáků intaktních, přičemž obě skupiny dostaly identické zadání. Tyto texty byly dále analyzovány a porovnávány v jejich rozsahu, struktuře a obsahu a následně v nich byly vyhledány chyby, které byly dále kategorizovány a popisovány. Chyby identifikované v textech informantů byly dále rozděleny do čtyř kategorií, a to chyby formální, hlásková stavba slov, slovní zásoba a morfosyntax. V těchto kategoriích byly identifikována...
Psané texty českých neslyšících
Komorná, Marie ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Souralová, Eva (oponent) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Tématem disertační práce je komunikace neslyšících v psané češtině. Teoretická část představuje výzkumy psané češtiny neslyšících, které byly v České republice doposud realizovány, zamýšlí se nad příčinami obtíží neslyšících při produkci česky psaných textů a zabývá postavením psané češtiny ve vzdělávání neslyšících. Další část je věnována českému znakovému jazyku, charakteristice jeho specifik a jeho roli v komunikaci a ve vzdělávání neslyšících žáků zejména v souvislosti s aktuálně platnou legislativou. Pozornost je dále soustředěna na složky a výstavbu narativních textů a na osvojování narativních kompetencí v jazycích mluvených i znakových. Výzkumná část je zaměřena na kvalitativní analýzu narativních textů v češtině, jejichž autory jsou neslyšící žáci dvou základních škol pro sluchově postižené ve věku 14 až 16 let a které vznikly na základě obrázkového příběhu. V rámci analýzy psaných vyprávění je pozornost soustředěna na specifické rysy, kterými se psané texty neslyšících Čechů odlišují od textů psaných slyšícími Čechy. Sledována přitom hlásková stavba slov, slovní zásoba, morfologicko- syntaktická rovina projevů i způsoby, jakým neslyšící autoři konstruují věty a narativní texty i míra srozumitelnosti těchto textů pro potenciální čtenáře. Součástí výzkumu je také analýza vyprávění v českém...
Vyjadřování příčiny a důsledku v psané češtině českých neslyšících
Nedbalová, Žofie ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato práce se věnuje vyjadřování příčiny a důsledku v psané češtině českých neslyšících (tj. těch, kterým mluvený jazyk není plně dostupný sluchovou cestou). Na základě české odborné jazykovědné literatury představuje předkládaná práce význam pojmů příčina a důsledek, resp. vztah přičinný a vztah důsledkový, a shrnuje jazykové prostředky, kterými jsou tyto vztahy v češtině vyjadřovány. Tyto prostředky užívané ve většinové češtině následně při analýze srovnává s prostředky, které k vyjadřování příčiny a důsledku užívají v česky psaných textech čeští neslyšící. Analyzovaný materiál tvoří 1 310 výpovědí obsahujících vyjádření příčiny a důsledku excerpované z textů 167 neslyšících autorů. Analyzovaný materiál zahrnuje jednak školní práce poskytnuté přímo neslyšícími žáky pro účely této práce, jednak texty zařazené v korpusu DEAF. Při analýze je kladen zvláštní důraz na takové prostředky a postupy vyjadřování příčiny a důsledku, které se liší od češtiny většinové, na pravděpodobné příčiny těchto odchylek, zejm. na možné interference z českého znakového jazyka.
Specifika e-mailové komunikace českých neslyšících v oficiálních komunikačních situacích
Lavičková, Blanka ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá stylistikou psané češtiny českých neslyšících užité v e-mailové korespondenci. Hlavní pozornost je zaměřena na oficiální komunikační situace, které probíhají na interkulturní rovině - tedy mezi slyšícím a neslyšícím komunikantem. Cílem práce je vysledovat, jaké stylotvorné prostředky se objevují v situacích s odlišným stupněm oficiálnosti a formálnosti a do jaké míry mají neslyšící pisatelé zažité stylové normy v jazyce pro ně cizím - českém. Výchozím materiálem je 185 e-mailů od 67 neslyšících autorů, jejichž mateřským či preferovaným komunikačním jazykem je český znakový jazyk. Klíčová slova: český znakový jazyk, e-mailová komunikace, neslyšící, oficiální komunikační situace, psanost, stylotvorné prostředky

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.